Ο όρος άγχοςστρες) προέρχεται από το ρήμα ἄγχω, που στην αρχαία ελληνική γλώσσα σημαίνει σφίγγω ή πνίγω. Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή σε μια αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων. Όταν κάποιος άνθρωπος νιώθει απειλή, το σώμα του είναι σε ένταση και ο εγκέφαλος του πυροδοτείται από πολλαπλές σκέψεις.
Αυτή η αντίδραση έρχεται από το παρελθόν όταν ο άνθρωπος των σπηλαίων καταλάβαινε πως έξω από την σπηλιά του βρισκόταν το θηρίο!

Τότε αυτόματα συνέβαιναν τα εξής:

  • απελευθερωνόταν κορτιζόνη από τα επινεφρίδια.
  • αυξάνονταν τα επίπεδα της θυρεοειδικής ορμόνης στο αίμα.
  • απελευθερωνόταν ενδορφίνη από τον υποθάλαμο
  • απελευθερωνόταν γλυκόζη στο αίμα με ταυτόχρονη αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης
  • αυξάνονταν η χοληστερόλη στο αίμα, κυρίως από το συκώτι
  • άρχιζαν διαταραχές του καρδιακού ρυθμού
  • και υπήρχε αυξημένη πρόσληψη αέρα

Ο λόγος που συνέβαιναν όλες αυτές οι λειτουργίες του οργανισμού ήταν το “fight or flight”, δηλαδή “πάλεψε ή τρέχα” να σωθείς.
Αυτές οι λειτουργίες βοηθούσαν τον άνθρωπο προσδίδοντάς του την δύναμη να παλέψει ή να τρέξει για να ξεφύγει από το θηρίο.
Σήμερα την θέση του θηρίου έχει ο κορωνοϊός και η εξάπλωσή του!
Ο οργανισμός αντιλαμβάνεται την “απειλή” και ξεκινά την διαδικασία. Ωστόσο επειδή δεν μπορούμε ούτε να παλέψουμε με τον ιό, ούτε να τρέξουμε μακριά του, η κορτιζόνη, οι ενδορφίνες, η χοληστερόλη και όλα αυτά τα ωραία πράγματα δεν μπορούν να καταναλωθούν από τον οργανισμό, με αποτέλεσμα να παραμένουν στο σώμα μας και να αρχίσουν να δημιουργούν την βάση για τα γνωστά θέματα υγείας, αύξηση πίεσης, κρίσεις πανικού, εγκεφαλικά, καρκίνος…

Οι τομείς που βλάπτονται με αυτή την διαδικασία είναι δύο:

Ο Σωματικός και ο Ψυχολογικός!

Χρειάζεται λοιπόν να κάνουμε κάποια πράγματα προκειμένου να βοηθηθούμε για το πρωτόγνωρο αυτό διάστημα.

Αυτά που θα πρότεινα είναι:

  • να κινούμαστε όσο το δυνατόν περισσότερο ( όχι παραβιάζοντας το #menoumespiti), αλλά είτε κάνοντας 20 λεπτά την ημέρα γυμναστική μέσα στο σπίτι, είτε περπατώντας σε κοντινή απόσταση από αυτό (θυμηθείτε sms, επιλογή 6),
  • να αερίζουμε το σπίτι μας καθημερινά, πράγμα πολύ σημαντικό τώρα που η παραμονή μας σε αυτό είναι πολύωρη. Να ανοίγουμε το παράθυρο και να παίρνουμε μερικές βαθιές αναπνοές φροντίζοντας με την εκπνοή να αδειάζουν εντελώς και τα πνευμόνια και η κοιλιακή χώρα,
  • να φροντίζουμε να τρεφόμαστε ποιοτικά και να αποφεύγουμε τις υπερβολικές ποσότητες φαγητού, γλυκών και αλκοόλ,
  • να σηκωνόμαστε το πρωί, σαν να είμαστε σε εποχές κανονικότητας, να ντυνόμαστε με άνετα ρούχα (παραμένοντας με τις πιζάμες δίνουμε λάθος μήνυμα στο μυαλό μας, δεν είμαστε ούτε άρρωστοι, ούτε άεργοι),
  • να οργανώνουμε την ημέρα μας από το προηγούμενο βράδυ καταγράφοντας ότι έχουμε να κάνουμε σε μία λίστα και προγραμματίζοντας ποια ώρα θα κάνουμε το κάθε τι. Στο τέλος της ημέρας σβήνουμε όλα όσα έχουν γίνει και συμπληρώνουμε την λίστα για την επόμενη, ιεραρχώντας,
  • να κρατάμε τον χρόνο ενασχόλησής μας με την τηλεόραση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ελεγχόμενο. Δεν ωφελεί να μπαίνουμε στην λογική να αναμασάμε τα ίδια και τα ίδια,
  • να κάνουμε μπάνιο καθημερινά, (το νερό βοηθά στο να αποφύγουμε την κατάθλιψη), και να κοιμόμαστε τουλάχιστον 8 ώρες κάθε βράδυ. 

Αγαπητοί μου,
ζούμε ιστορικές στιγμές που αύριο θα τις θυμόμαστε και θα λέμε:

“Ήμουν κι εγώ εκεί”!

Να είστε καλά.

Ευφροσύνη Στουργιώτου
Financial Coach

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *